Geometria zawieszenia
Od dokładności ustawienia kół osi przedniej i tylnej zależy zużycie opon, kierowalność pojazdem, zużycie paliwa i co najważniejsze, nasze bezpieczeństwo.

W idealnych warunkach nowe opony wystarczają zazwyczaj na kilka sezonów. Niekiedy jednak już po niewielkim przebiegu zauważamy, że auto zaczyna się gorzej prowadzić, mamy trudności z utrzymaniem kierunku jazdy, a opony piszczą na zakrętach. Po jakimś czasie okazuje się, że nadają się do wymiany, mimo że nie przejeździliśmy jeszcze na nich nawet jednego sezonu. Wszystko to za sprawą nieprawidłowo ustawionej geometrii zawieszenia.

Nasza wykfalifikowana załoga korzystając z profesjonalnego sprzętu, wykona pełną regulację zawieszenia. Pojazd który przejdzie regulację geometrii zawieszenia, prowadzi się w sposób stabilny i poprawia się jego kierowalność. Dzięki odpowiedniej regulacji całego układu zawieszenia oraz układu kierowniczego, pojazd zachowuje się prawidłowo na prostej drodze i na zakrętach.

Oferujemy:

  • ustawienie zbieżności kół przedniego i tylnego zawieszenia (zbieżność przód i tył)
  • ustawienie geometrii kół przedniego i tylnego zawieszenia (geometria całkowita)
  • kontroli ustawienia geometrii (przód i tył)

Kiedy należy regulować zawieszenie?

Kiedy udać się na sprawdzenie geometrii zawieszenia i dokonać ewentualnych napraw? Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na nierównomierne zużywanie się opon. Zaalarmować nas powinna też przekrzywiona kierownica, podczas gdy jedziemy prosto, a także gdy znosi wtedy samochód do boku.

Geometria zawieszenia powinna też być wykonywana profilaktycznie, na przykład po naprawie blacharskiej, gdy auto brało udział w kolizji, po wymianie elementów zawieszenia albo układu kierowniczego. Zaleca się także robić to raz na dwa lata nawet wtedy, gdy wydaje się, że nie ma żadnych niepokojących objawów. Zapraszamy do naszej warszawskiej placówki na przegląd, gdzie ustawimy odpowiednią geometrię zawieszenia, a także pomożemy przeprowadzić przegląd i kompleksową kontrolę!

Czym jest geometria zawieszenia?

Geometria zawieszenia określa, jak koła pojazdu oraz jego zawieszenie ustawione są względem auta, nawierzchni i siebie nawzajem.

Jednym z jej parametrów jest zbieżność, czyli to, czy koła ustawione są równolegle, a także czy odległości między ich obręczami na tej samej osi różnią się między przodem i tyłem. Korygowany jest też kąt pochylenia kół, czyli kąt pomiędzy pionem koła a płaszczyzną pionową. Na przednich kołach powinien być ujemny, a w przypadku tylnych kół u aut napędzanych sztywną osią musi wynosić 0. Ustala się też kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy, a także kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy, których nieprawidłowe ustawienie powoduje ściąganie i niepewne prowadzenie. Nasza warszawska placówka jest w pełni przygotowana, by wykonać niezbędne pomiary i korekcje każdego z tych aspektów.

Często zdarza się, iż to ustawienie zmienia się na skutek eksploatacji elementów, gwałtownego wjechania w dziurę, kolizji albo najechania na krawężnik. W bardzo ekstremalnych przypadkach daje wyraźne objawy: kierownica jest przekrzywiona, podczas jazdy czujemy, że pojazd znosi na boki, a opony hałasują i piszczą na łukach.

Czasami problemy takie widoczne stają się dopiero po wymianie opon na nowe. Dzieje się tak wtedy, gdy stare opony odpowiednio ułożyły się do źle ustawionej geometrii. Nie należy liczyć na to, że nowe ułożą się tak samo, przy najmniejszych oznakach nierównego zużycia starych opon powinno się dokonać korekcji geometrii zawieszenia. Jest to konieczne, aby jazda była bezpieczna.

Podstawowe parametry geometrii zawieszenia:

  1. Zbieżność kół. Zbieżność kół to zależność położenia względem siebie przednich i tylnych kół. Odpowiada za przenoszenie sił pomiędzy oponami, a podłożem. Prawidłowa zbieżność kół to takie ich ustawienie, w którym odległość pomiędzy oponami przedniej osi jest mniejsza niż odległość pomiędzy oponami osi tylnej. Koła ustawione rozbieżnie będą mniej przyczepne do podłoża, ponieważ oś ich obrotu nie będzie prostopadła do kierunku jazdy. Przednie koła powinny mieć zbieżność dodatnią, czyli być skierowane do wewnątrz.
  2. Kąt pochylenia kół. Określa kąt pomiędzy płaszczyzną koła a płaszczyzną pionową. Kąt pochylenia przednich kół powinien być ujemny. Natomiast kąt pochylenia tylnych kół w autach napędzanych sztywną osią musi wynosić 0.
  3. Kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy. To kąt pomiędzy sworzniem zwrotnicy a osią pionową koła. Punkty utworzone przez oś pochylenia koła i oś sworzni zwrotnicy to promień zataczania. Promień zataczania zazwyczaj jest ujemny.
  4. Kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy. To punkt przecięcia osi sworznia zwrotnicy z podłożem. Kąt dodatni wyprzedza miejsce styku opony z podłożem, natomiast kąt ujemny oznacza opóźnienie osi sworznia zwrotnicy. Dodatni kąt pozytywnie wpływa na trwałość łożysk, a ujemny na skuteczność hamowania.